Fornøyd par

Hvilket selskap har mest fornøyde kunder?

Årlig kroner Norsk Kundebarometer bransjens vinnere og tapere i kundetilfredshet. Eiendomsmegler.no har sett på hvilke selskap som gjør det godt innenfor bransjen i 2017.

At du er fornøyd med eiendomsmegleren din er et tegn på at du salget av boligen din har gått bra. Det kan derfor være nyttig å sjekke Norsk kundebarometer før du velger eiendomsmegler. Bransjen er preget av sterk konkurranse i de fleste områder. Sammen med sjeldenheten av boligsalg fører dette til relativt lav kundelojalitet generelt i bransjen.

Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
Krogsveen 4 av 5 76,7 68,5
Aktiv Eiendomsmegling 4 av 5 75,3 66,8
EiendomsMegler1 3 av 5 73,6 63,4
DNB Eiendom 3 av 5 73,3 60,2

Første gang på førsteplass

Norsk Kundebarometer

Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence, Norsk Kundebarometer. Her undersøker de forholdet mellom forbrukere og leverandører av varer og tjenester. Forbrukere blir stilt en rekke spørsmål som skal teste deres tilfredshet med et selskap. Det er også et spørsmål som omhandler lojalitet overfor merket. Basert på svarene i spørreundersøkelsen blir selskapene gitt en score fra 1 til 100.

Krogsveen har i 2017 endelig vippet Aktiv Eiendomsmegler ned fra førsteplassen på Norsk Kundebarometer for eiendomsmeglingsbransjen. Etter flere år på andreplass har Krogsveen endelig klart å innta førsteplassen. Med årets 76,7 i tilfredshet har Krogsveen i år forbedret seg i forhold til de siste årene med rundt ett poeng. Krogsveens kundelojalitet er på 68,5, som er høyest i bransjen, men fortsatt ikke spesielt høy i forhold til nasjonal standard.

Aktiv på andre

Etter å ha vært bransjeleder i kundetilfredshet i flere år har Aktiv Eiendomsmegling blitt fratatt kronen av Krogsveen. Med en nedgang i tilfredshet fra 76,9 til 75,3, og et enda større fall i lojalitet fra 71,2 til 66,8, har Aktiv Eiendomsmegling tapt mye terreng på forholdsvis kort tid. Selskapet gjør det fortsatt nest best i bransjen, men resultatet må være slående for et selskap som har vært suveren så lenge.

Lite som skiller på bunn

I Norsk Kundebarometer sin undersøkelse har kun de fire største nasjonale eiendomsmeglerkontorene blitt inkludert i år. Derfor er det Eiendomsmegler1 og DnB Eiendom som utgjør de laveste plassene på kundebarometers liste. Forskjellen på Eiendomsmegler1 på tredjeplassen og DnB Eiendom på sisteplassen er kun 0,3 poeng på tilfredshet. Når det kommer til kundelojalitet, derimot, gjør Eiendomsmegler1 det betydelig bedre enn DnB. Med en score på 63,4 slår selskapet DnB Eiendom med over tre poeng.

For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.

Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Tilbud fra flere meglere?

Eiendomsmegler.no er en gratis og uforpliktende anbudstjeneste.

Jeg skal selge en bolig Jeg ønsker en verdivurdering Jeg skal leie ut

Landsoversikt

Lukk