×

Cookies / informasjonskapsler

Denne nettsiden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). De er sentrale i å gi deg en god brukeropplevelse.

Cookies brukes også til analyseformål og for å vise annonser som er relevante for deg. F.eks. kan vi sikre at brukere som har brukt tjenesten ikke får opp annonser fra oss.

Cookies er små tekstfiler som lagres lokalt i di-n nettleser. Informasjonen som lagres er anonymisert, dvs. at den ikke inkluderer f.eks. navn, kontaktinfo, adresse eller sensitiv informasjon. Ønsker du å skru av cookies kan dette gjøres i nettleseren din.

Les mer i vår fullstendige personvernpolicy.

Bilde av sprekker i en vegg som må utbredes.

Skjulte feil og mangler ved kjøp av bolig

Hva gjør du dersom du finner feil og mangler på den nye boligen din?

Bilde av Kim Arne Hammerstad

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 19. desember 2019
Fakta

Dette kan du klage på ved kjøp av bolig:

  • Skadedyr
  • Vannskader
  • Mugg
  • Sopp
  • Råte
  • Feil ved el-anlegg
  • Arealavvik
  • Fukt/manglende drenering
Vis mer

Det er muligens en boligkjøpers mareritt å oppleve at det er feil på den nye boligen. Av alle investeringer vi gjør i løpet av livene våre er bolig den største, og da er det å oppleve feil og mangler på boligen naturligvis tungt. Men hvem er det egentlig som har ansvaret – kjøper eller selger?

Samsvar mellom presentasjon og virkelighet

Regelverket er tydelig på at det skal være samsvar mellom tilstanden på boligen og det som ble presentert i prospekt, tilstandsrapport og på visning i forbindelse med boligsalget. Det får også konsekvenser for kjøperen i den forstand at kjøperen ikke kan klage på feil og mangler som vedkommende burde ha visst om da boligen ble kjøpt.

Les også: Guide til førstegangskjøperen

Dette bringer oss videre til et prinsipp som er viktig når det kommer til boligsalg, nemlig «solgt som den er». Prinsippet går ut på at kjøper aksepterer boligen med de eventuelle feil og mangler som skulle dukke opp i etterkant av at salget er gjennomført. Fra 2020 blir imidlertid dette kraftig innskrenket når den nye avhendigsloven trer i kraft. Da vil det kun unntaksvis være lov å selge boligen «som den er», og eventuelle forbehold må være svært konkrete. Det nye regelverket innebærer også at du som kjøper må sette deg ekstra grundig inn i tilstandsrapporten, ettersom kravene til tilstandsrapporten bare vil bli strengere når det ikke lenger er mulig å selge boligen som den er.

Med det nye regelverket må feil som beløper seg til å være under 10 000 kroner dekkes av kjøperen. Grunnen til at denne grensen er satt, er for at kjøperen ikke skal kunne klage på hver minste lille ting ved den nye boligen, noe som bare vil stjele ressurser fra større og viktigere saker.

Husk å klage innen fem år

Et unntak er feil som selger burde ha visst om før boligen ble solgt. Eksempler på slike feil kan være skadedyr, vannskader, mugg, sopp, råte, feil ved el-anlegg, arealavvik, fukt eller manglende drenering.

Les også: Hvor lang tid tar det å selge bolig?

Fristen for å klage på boligkjøpet er inntil fem år etter kjøpet, men uansett bør man som kjøper klage så fort som mulig når feil blir oppdaget. Da er det lettere å bevise at ansvaret for feilen ligger hos selger, og ikke har dukket opp i tiden mellom salget og tidspunktet det klages.

Vær grundig på visning

Med tanke på at det er visst ansvar for kjøper i forbindelse med boligkjøp vil det å gjøre en grundig jobb på visningen være den beste garantien for å unngå at du oppdager feil eller mangler som gjør at du er nødt til å starte en prosess hvor du må klage til selgeren av boligen du har overtatt.

Landsoversikt

Lukk