Fornøyd par

Hvilket selskap har de mest fornøyde kundene?

Årlig kroner Norsk Kundebarometer bransjens vinnere og tapere i kundetilfredshet. Eiendomsmegler.no har sett på hvilke selskap som gjør det godt innenfor bransjen i 2019.

At du er fornøyd med eiendomsmegleren din er et tegn på at salget av boligen din har gått bra. Det kan derfor være nyttig å sjekke Norsk kundebarometer før du velger eiendomsmegler. Bransjen er preget av sterk konkurranse i de fleste områder. Sammen med sjeldenheten av boligsalg fører dette til relativt lav kundelojalitet generelt i bransjen. I Norsk Kundebarometer sin undersøkelse har kun de fire største nasjonale eiendomsmeglerkontorene blitt inkludert i år.

Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
Aktiv Eiendomsmegling 3 av 5 74,5 66,4
Krogsveen 3 av 5 73,0 64,3
EiendomsMegler1 3 av 5 71,1 63,7
DNB Eiendom 2 av 5 69,3 59,5

Tilbake på topp

Norsk Kundebarometer

Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence, Norsk Kundebarometer. Her undersøker de forholdet mellom forbrukere og leverandører av varer og tjenester. Forbrukere blir stilt en rekke spørsmål som skal teste deres tilfredshet med et selskap. Det er også et spørsmål som omhandler lojalitet overfor merket. Basert på svarene i spørreundersøkelsen blir selskapene gitt en score fra 1 til 100.

Aktiv Eiendomsmegling har for første gang siden 2016 vippet Krogsveen ned fra førsteplassen på Norsk Kundebarometer for eiendomsmeglingsbransjen. Aktiv har gjort et byks på årets liste og seilt forbi både Eiendomsmegler 1 og Krogsveen. Med årets 74,5 i tilfredshet har Aktiv forbedret seg noe fra fjoråret, mens Krogsveen og Eiendomsmegler 1 har falt med henholdsvis 5,4 og 3,7 poeng. Aktiv har også forbedret sin poengsum innen kundelojalitet, mens Krogsveen og Eiendomsmegler 1 har tapt omlag 5 poeng fra fjorårets resultat.

DnB faller ifra

I 2018 var DnB hakk i hæl på Aktiv Eiendom. Under et poeng skilte Dnb og Aktiv på både kundetilfredshet og lojalitet. I 2019 ser situasjonen derimot veldig annerledes ut. DnB har falt med 3 poeng i tilfredshet, noe som tilsier et resultat på 69,3 som gjør seleskapet til det eneste nasjonale meglerselskapet med "likegyldige/misfornøyde kunder". DnB har opplevd et lignende fall i kundelojalitet.

For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.

Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Tilbud fra flere meglere?

Eiendomsmegler.no er en gratis og uforpliktende anbudstjeneste.

Jeg skal selge en bolig Jeg ønsker en verdivurdering Jeg skal leie ut

Landsoversikt

Lukk