Fornøyd mann på fjellet

Hvilket selskap har de mest fornøyde kundene innen eiendomsmegling?

Hvert år kårer Norsk Kundebarometer bransjens vinnere og tapere i kundetilfredshet. Eiendomsmegler.no har sett på hvilke selskap i meglerbransjen som gjør det godt i 2023.

Bilde av Anna Nguyen

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 24.08.2023

Følelsen av å være fornøyd med eiendomsmegleren din tyder på at boligsalget har gått bra. Derfor kan det være nyttig å sjekke Norsk Kundebarometer før du velger eiendomsmegler.

Bransjen er preget av sterk konkurranse i de fleste geografiske områder. Dette, i tillegg til at den gjennomsnittlige nordmannen normalt ikke selger bolig mange ganger i løpet av livet, fører til relativt lav kundelojalitet i bransjen.

I undersøkelsen til Norsk Kundebarometer har seks av de nasjonale eiendomsmeglerkontorene blitt med:

Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
Eie Eiendomsmegling 4 av 5 79,7 71,2<7td>
Aktiv Eiendomsmegling 4 av 5 79,2 74,1
PrivatMegleren 4 av 5 77,4 74,2<7td>
Krogsveen 4 av 5 76,7 61,4
EiendomsMegler1 3 av 5 74,8 71,2<7td>
DnB Eiendom 2 av 5 69,6 65,5
Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Eie Eiendomsmegling tilbake på topp

Eie Eiendomsmegling har vippet PrivatMegleren ned fra førsteplassen fra kåringen i 2022. De skårer høyest på tilfredshet.

Ingen av selskapene fikk fem stjerner i år. Sist gang det ble gitt fem stjerner var i 2021, som også var til Eie Eiendomsmegling.

DnB Eiendom ligger i bunn, slik de også gjorde i 2022. De skårer minst på alle kriteriene utenom på lojalitet.

Se fullstendig resultatliste fra Norsk Kundebarometer.

Norsk Kundebarometer (NKB)
  • Hvert år gjennomføres Norsk Kundebarometer av Handelshøyskolen BI med Barcode Intelligence og Norstat.
  • NKB undersøker forholdet mellom forbrukere og leverandører av varer og tjenester.
  • Forbrukere blir stilt spørsmål om tilfredsheten og lojaliteten deres med et selskap eller en merkevare.
  • Basert på svarene i undersøkelsen får selskapene en poengsum fra 1 til 100.
Artikkelserie: Info om eiendomsmeglere

Denne artikkelen er en del av en serie hvor Eiendomsmegler.no gir deg info om eiendomsmeglere.

  1. Hvilket selskap har de mest fornøyde kundene?
  2. Å klage på eiendomsmegler
  3. Hva slags kompetanse har en megler?

Les flere artikler om kjøp, salg og eie av bolig her.

Landsoversikt