Fornøyd mann på fjellet

Hvilket selskap har de mest fornøyde kundene?

Årlig kroner Norsk Kundebarometer bransjens vinnere og tapere i kundetilfredshet. Eiendomsmegler.no har sett på hvilke selskap som gjør det godt innenfor bransjen i 2020.

Bilde av Haakon Resaland

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 14. mai 2020

At du er fornøyd med eiendomsmegleren din er et tegn på at salget av boligen din har gått bra. Det kan derfor være nyttig å sjekke Norsk kundebarometer før du velger eiendomsmegler. Bransjen er preget av sterk konkurranse i de fleste områder. Sammen med sjeldenheten av boligsalg fører dette til relativt lav kundelojalitet generelt i bransjen.

I Norsk Kundebarometer sin undersøkelse har kun fire av de største nasjonale eiendomsmeglerkontorene blitt inkludert i år:

Selskap Stjerner Tilfredshet Lojalitet
Eie Eiendomsmegling 5 av 5 79,6 67,3
Krogsveen 4 av 5 76,4 70,1
Aktiv Eiendomsmegling 4 av 5 75,4 67,4
DNB Eiendom 3 av 5 72,8 60,8

Tilbake på topp

Slik fungerer det

Norsk Kundebarometer

  • Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence, Norsk Kundebarometer.
  • Her undersøker de forholdet mellom forbrukere og leverandører av varer og tjenester.
  • Forbrukere blir stilt en rekke spørsmål som skal teste deres tilfredshet med et selskap.
  • Det er også et spørsmål som omhandler lojalitet overfor merket.
  • Basert på svarene i spørreundersøkelsen blir selskapene gitt en score fra 1 til 100.
Vis mer

Eie Eiendomsmegling har vippet Aktiv Eiendomsmegling ned fra førsteplassen på Norsk Kundebarometer for eiendomsmeglingsbransjen.

Eiendomsmegler 1 er ikke med å årets kåring.

Eie var ikke med i fjorårets kåring, men tok altså førsteplassen i 2020. Samtlige av de andre meglerkjedene har forbedret seg, både med antall stjerner, og scoren for tilfredshet og lojalitet.

DnB på bunn

I 2019 falt Dnb i Norsk kundebarometers kåring, og i år ligger de altså på bunnen. Selv om de har styrket seg noe sammenlignet med egne resultater fra 2019, scorer de dårligst i alle kategorier.

For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.

Kort forklart

Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Landsoversikt