Berg og dalbane Visning Boligsalg
Å bygge en berg-og-dalbane til visningen er kanskje vel ekstremt (se video lenger ned i sak), men litt kreativitet i markedsføringen kan lønne seg. Illustrasjonsfoto: Skjermdump fra YouTube.

Markedsføring som gjør boligen synlig

Du har gjort alt klart for salg, og nå vil du at flest mulig skal se og forelske seg i boligen din. Her får du ideer til markedsføring som kan få hjemmet ditt til å stråle blant tusener av andre annonser.

Internett som plattform i markedsføring boligsalg

Ny kreativ trend

De tradisjonelle avisannonsene og Finn.no er fortsatt de mest brukte plattformene for markedsføring av boliger til salgs. Samtidig er Facebook, Twitter og Youtube kanskje de kanalene der boligannonser spres raskest i dag.

Her kan du lese om et boligsalg som ble en realitet kun ved bruk av Facebook. Dagens trend viser også mer kreativt innhold enn før. Flere lager videoer, sanger og annen underholdning for å tiltrekke oppmerksomhet.

Finn målgruppen din

Den store oppgaven er å finne ut nøyaktig hvilken markedsføring som gir best resultat for din bolig. Svaret avhenger av hvem som er målgruppen din, hvilken boligtype du selger og hvor boligen ligger.

Har du en bolig som passer perfekt for en familie eller et eldre par, kan det være mest hensiktsmessig å bruke en større del av budsjettet på tradisjonelle annonser i lokalavisen.

Har du derimot en liten leilighet i nærheten av et universitet, vil denne kanskje passe best for unge, enslige studenter. Da er det godt mulig du når denne målgruppen lettest ved å bruke en mer kreativ markedsføringsstrategi, for eksempel ved å lage en morsom video som deles på sosiale medier. Under ser du et eksempel på nettopp dette:

Boligsalg + underholdning = sant?

Det kan selvfølgelig diskuteres i det vide og brede hvorvidt en markedsføringsstrategi er god eller dårlig. Forbrukerrådet mener den nye trenden har gått for langt. De hevder det kan føre til ekstra kostnader for forbrukeren, samt at viktige fakta om boligen kan komme i skyggen av den underholdende markedsføringen.

Gratis å poste

Følger du den nye markedsføringstrenden, vil det gjerne koste tid og penger å produsere innholdet, enten det er å lage en film, en event eller noe annet. Det er imidlertid gratis å poste på Facebook, Twitter, Instagram og Youtube. Sånn sett er det ingenting å tape på å bruke disse kanalene i tillegg til de mer tradisjonelle løsningene.

Treffe målgruppen er viktigere enn å få flest klikk

Gir mange klikk

Det er liten tvil om at flere legger merke til de uvanlige annonsene. Eivind Kalve i Eie Eiendomsmegling trekker frem at en boligannonse med bruk av video ga fire ganger så mange klikk som de mer tradisjonelle boligannonsene. To andre klikkmagneter finner du her og her.

Spørsmålet er om flere klikk faktisk fører til høyere bud og antall interessenter, eller om de fleste klikker på annonsen kun på grunn av underholdningsverdien.

Annonsere i sjekkeapp?

Dersom du tror at markedsføring i de moderne kanalene kan hjelpe deg med å nå frem til målgruppen din, kan du finne inspirasjon i eksemplene under:

Spør megleren din

En god eiendomsmegler vet mye om hvilken markedsføring som passer for nettopp din bolig. Han eller hun bør kjenne markedet der du bor, kunne finne frem til målgruppen din og foreta valg deretter. Hvordan megleren håndterer spørsmålet om markedsføring bør være et av de avgjørende aspektene for valget ditt av megler.

Dersom du går «all in», kan du også vurdere å la et reklamebyrå gi deg eksperthjelp. Selv om de ikke nødvendigvis er eksperter på eiendomsmegling, vet de alt om hvilke virkemidler man bør bruke for å selge et produkt til en bestemt del av befolkningen.

Les også:

Landsoversikt

Lukk